Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

Yleiset kysymykset

Mistäpäin Turkua laivat lähtevät?

Läntinen Rantakatu 37, 20100 Turku
Karttalinkki: https://maps.app.goo.gl/txfA27FFjUiEdSEt8

Kävellen – Laituri sijaitsee Aurajoen länsirannalla, n. 1,5km päässä kaupungin keskustasta. Keskustan suunnasta saavut helposti Aurajokirantaa pitkin. Laiturin yhteydessä on myös föli-pyörien pysäkki.

Junalla – Laituri sijaitsee noin 1,5km päässä Turun rautatieasemalta.

Bussilla – Turun linja-autoasema sijaitsee noin 2km päässä laiturista. Lähibussi numero 1 liikennöi lähes laiturille. Lähin pysäkki on Sairashuoneenpuisto.

Omalla autolla – Läntisellä Rantakadulla laiturin yhteydessä on 2h ja 12h kiekkopaikkoja. Myös Linnankadun varressa on ilmaista pysäköintitilaa.

Taksilla – Turussa on useita takseja

Mistäpäin Nauvoa laivat lähtevät?

Yhteysaluslaituri, Nauvon vierassatama, 21660 Parainen
Karttalinkki: https://maps.app.goo.gl/tq5xFwzHCpdudCfT9

Kävellen – Laituri sijaitsee Nauvon vierassataman yhteydessä, Kirkonkylässä. Laituri sijaitsee ravintola L’Escalen läheisyydessä. Nauvoon saavut pyöräillen Saariston rengastietä pitkin.

Bussilla – Nauvon linja-autoasema sijaitsee noin 150m päässä laiturista.

Omalla autolla – Autojen pitkäaikaisempaan säilytykseen tarkoitettu parkkialue sijaitsee sataman yhteydessä. Parkkialueelle sisäänajo Puistokadulta, kirkkoa vastapäätä.

Mihin saaristokohteisiin pääsee?

Meillä on reittejä ja tilausmahdollisuuksia moniin saaristokohteisiin. Esimeriksi: Turku, Seili, Nauvo, Örö, Utö, Jurmo, Jungfruskär, Lappo ja Kökar kuuluvat reittivalikoimaamme. Muihin kohteisiin päästään, kysy rohkeasti niin laitetaan onnistumaan.

Varaaminen ja liput

Voinko varata matkan myös puhelimitse tai sähköpostilla?

Suosittelemme varaamaan matkan verkkosivujen kautta, koska se on nopein ja varmin tapa. Jos kuitenkin tarvitset apua tai sinulla on erityistoiveita, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse tai puhelimitse.

Voinko varata matkan ryhmälle tai tilaisuuteen?

Kyllä, tilausmatkat ovat suosittuja esimerkiksi yrityksille, kouluille, harrasteryhmille ja juhliin. Tilausmatkalla voimme räätälöidä ohjelman toiveidesi mukaan sisältäen kuljetuksen, ruokailut, opastukset ja jopa majoituksen. Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse, puhelimitse tai täyttämällä tilausmatkat välilehdellä olevan yhteydenottolomakkeen.

Voinko muuttaa tai peruuttaa varaukseni?

Varauksen muuttaminen tai peruuttaminen on mahdollista, mutta peruutusehdot vaihtelevat matkan tyypin ja ajankohdan mukaan. Suosittelemme tarkistamaan peruutusehdot varausvahvistuksesta tai ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme. Löydät tarkemmat tiedot varausehdoistamme myös osoitteesta www.vitharun.fi/lataa

Voinko ostaa lipun myös suoraan laivasta?

Kesäkaudella ja suosituilla reiteillä suosittelemme varaamaan liput ennakkoon verkkosivuiltamme, koska paikat voivat täyttyä. Reiteillä lipun voi ostaa myös laivasta, jos tilaa on.

Mitä teen, jos myöhästyn laivasta?

Jos myöhästyt laivasta, valitettavasti et voi käyttää ostamaasi lippua eikä lippua yleensä palauteta. Suosittelemme saapumaan hyvissä ajoin ennen lähtöä.

Matkustaminen ja laivat

Onko laivoissa esteetön kulku?

Laivan kyytiin ei ole esteetöntä pääsyä. Kyytiin noustessa on pienet portaat salonkiin. Askelma laiturilta laivaan tulee on myös huomioitava.  Jos tarvitset apua, kerrothan siitä ennakkoon, niin pyrimme järjestämään avustusta. Suosittelemme että otatte yhteyttä mikäli teillä on kysymyksiä.

Voinko ottaa mukaan polkupyörän tai lemmikin?

Polkupyörien kuljetus on sallittu säännöllisillä reiteillä, mutta pyydämme ilmoittamaan pyörästä etukäteen, jotta tilaa löytyy. Tämän voit tehdä lipun varaamisen yhteydessä. Lemmikit ovat tervetulleita, mutta niiden tulee olla kytkettynä ja käyttäytyä hyvin. Tarvittaessa ota yhteys asiakaspalveluun lisäohjeita varten.

Onko laivoissa wc-tiloja ja muita palveluita?

Kyllä, kaikissa laivoissamme on wc-tilat. Lisäksi säännöllisillä reiteillä M/S Norrskärillä on kahvila, jossa voit ostaa virvokkeita ja pientä purtavaa.

Tilausmatkat ja erityispalvelut

Voinko varata koko laivan yksityiskäyttöön?

Kyllä, tilausmatkoilla voit varata koko aluksen esimerkiksi yritystapahtumiin, häihin, koulutuksiin tai muuhun tilaisuuteen. Voimme suunnitella matkan ja ohjelman toiveidesi mukaan.

Tarjoatteko myös kokous- tai koulutuspalveluja laivalla?

Kyllä, useissa aluksissamme on mahdollisuus järjestää kokouksia ja koulutuksia saaristomiljöössä, mikä tekee tapahtumasta erityisen ja inspiroivan.

Mitä palveluita voitte tarjota tilausmatkoilla?

Voimme järjestää ruokailut, opastetut kierrokset saaristossa, saunatilaisuudet, majoituksen sekä erilaiset aktiviteetit kuten saaristoretket.

Turvallisuus ja sääolosuhteet

Onko laivamatka turvallinen?

Kyllä, Saaristolinja noudattaa tarkkoja turvallisuusmääräyksiä ja alukset ovat ammattimaisesti huollettuja ja miehitettyjä. Henkilökuntamme on koulutettua ja valmiina auttamaan kaikissa tilanteissa.

Mitä tapahtuu, jos sää on huono?

Saaristoliikenne on sääolosuhteiden armoilla. Jos sää on liian kova tai myrskyisä, varaukset voidaan perua tai siirtää turvallisuuden takaamiseksi. Asiakkaat saavat tällöin tiedon peruutuksista mahdollisimman nopeasti.